با انواع قهوه در یک چشم به هم زدن آشنا شوید

دسته : خوردنی و آشامیدنی , توسط : ج،طاهری , تاریخ : 26 آذر 1399
با انواع قهوه در یک چشم به هم زدن آشنا شوید

علاقه زیادی به قهوه دارید و می خواهید دامنه اطلاعات خود درباره این دانه خوش عطر و طعم را افزایش دهید؟ به هر حال همیشه می توان طعم متفاوتی از قهوه را چشید و از آن لذت برد.

شاید تعجب کنید، اما تنوع قهوه ای که با آن مواجه می شوید، غیر قابل تصور است. درواقع اگر بخواهید هر روز هفته یک نوع قهوه متفاوت میل کنید نیز هر روز با انتخاب های متفاوتی رو به رو خواهید بود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید و با انواع قهوه آشنا شوید. هر کدام از این قهوه ها می تواند به گزینه محبوب شما تبدیل شود. برای پیدا کردن طعم ایده ال خود با ما همراه شوید.

انواع قهوه از انوع دانه

قهوه نیز درست مانند هر دانه و میوه دیگر از گونه های متفاوتی برخوردار است. دانه های قهوه راز تفاوت طعم قهوه را در خود جای داده اند. روی هم رفته دو نوع دانه قهوه در تهیه قهوه به کار گرفته می شود. دانه های عربیکا و دانه های روبوستا طعم متفاوتی را در قهوه ایجاد می کند. البته این دو نوع دانه از معروفترین دانه های قهوه به شمار می روند. نمونه های دیگری مانند لیبریکا نیز توجه قهوه دوستان را به خود جلب کرده است. در ادامه با تفاوت این دانه ها بیشتر آشنا می شوید.

دانه قهوه عربیکا (Arabica)

بخش عمده قهوه هایی که در سراسر جهان به فروش می رسد، به این نوع دانه اختصاص دارد. بیش از 60 درصد قهوه ای که در جهان مصرف می شود نیز عربیکاست. کیفیت این قهوه بسیار بالاست. این دانه در مقایسه با قهوه هایی که در آمریکای لاتین به تولید می رسد از کیفیت بالاتری برخوردار است.

همین امر سبب شده است که این نوع قهوه را به عنوان محبوب ترین نوع قهوه به شمار آوریم. بسیاری از مصرف کنندگان طعم لذیذ قهوه عربیکا را به دیگر قهوه های موجود ترجیح می دهند. طعم این قهوه بسیار قوی است. به همین دلیل مصرف این قهوه به تنهایی چندان خوشایند نیست. با وجود این که این قهوه یکی از محبوب ترین قهوه های موجود است، اما میزان کافئین موجود در این قهوه به مراتب از کافئین موجود در روبوستا کمتر است.

دانه قهوه روبوستا (Robusta)

قهوه عربیکا معروفترین دانه قهوه موجود در جهان است اما به نظر می رسد که تعداد شیفتگان روبوستا نیز اندک نباشد. این دانه ها ارزان تر هستند و از کافئین بیشتری نیز برخوردار هستند. به دلیل طعم قوی آن، این دانه ها غالبا برای تهیه اسپرسو و در ترکیب قهوه های فوری به کار برده می شوند. اگر صبح دوشنبه نمی دانید که با چه طعمی روز خود را شروع کنید از یک فنجان قهوه روبوستا استفاده کنید. این قهوه انرژی لازم برای شروع یک روز بی نظیر را برای شما تامین می کند. میزان کافئین موجود در این قهوه به سرعت ذهن شما را بیدار می کند. این دانه قهوه بسیار مقاوم است وتغییرات جوی را به خوبی را تحمل می کند. از طرفی این دانه در برابر آفت های کشنده قهوه نیز مقاوم است.

دانه قهوه لیبریکا (Liberica)

این دانه به نسبت دیگر دانه هایی که پیشتر به معرفی آنها پرداختیم کمیاب تر هستند. این دانه به صورت انحصاری در کشور فیلیپین تولید می شود. این دانه نه تنها در آمریکا تولید نمی شوند که امکان واردات آن به این کشور نیز وجود ندارد.

مصرف کنندگان این قهوه نیز چیزی در حدود 65 تا 75 درصد قهوه دنیا را از آن خود کرده اند. این گیاه را به عنوان یک گونه کوهستانی نیز می شناسند. چرا که این گیاه غالبا در ارتفاعات رشد می کند. این گیاه برای رشد به سایه و بارندگی زیاد نیاز دارد. همین موضوع سبب شده است که امکان کشت این دانه در تمام مناطق میسر نباشد. تغییر آب و هوا طعم و عطر این دانه ها را متحول می کند. عطر و طعم متفاوت این قهوه سبب شده است که این دانه به یکی از جذاب ترین گزینه ها برای شیفتگان قهوه تبدیل شود.

میزان محبوبیت این قهوه در سال 1890 میلادی به اوج رسید. محبوبیت این دانه منجر به نابودی بیش از 90 درصد دانه های عربیکای جهان شد. فیلیپین کشت این دانه را در حجم بسیار زیاد آغاز کرد و به تولید انبوه این دانه پرداخته است. این دانه ها طعم دود و چوب متفاوتی دارند که در کنار عطر قوی آن توجه هر فردی را به خود جلب می کند.

قهوه تیپیکا (Typica)

این قهوه یکی از انواع قهوه عربیکا به شمار می رود. این قهوه یکی ازپرفروش ترین قهوه ها به شمار می رود. این قهوه نخستین بار در کشور یمن کشت شد و در ادامه در سراسر جهان گسترش پیدا کرد. قهوه موکا نمونه جهش یافته ای از قهوه تیپیکاست. البته این موکا با نوشیدنی معروف موکا تفاوت دارد. نوشیدنی موکا دارای طعم شکلاتی بر خواسته از این دانه قهوه است.

قهوه بوربن (Bourbon)

این قهوه یکی از شناخته شده ترین زیرشاخه های قهوه تیپیکاست. نوشیدن این قهوه از سال 1700 و از زمانی که فرانسوی ها گونه تیپیکا از قهوه عربیکا را به جزیره بوربن آوردند مرسوم شد. ورود این قهوه به آمریکای جنوبی و مرکزی با جهش این گیاه همراه بود. محصول این گیاه در مقایسه با دیگر گونه های قهوه به مراتب بیشتر است.

سخن پایانی

دانه قهوه عنصر اصلی تشکیل دهنده قهوه است. گونه قهوه نقش مهمی در عطر و طعم نوشیدنی نهایی ایفا می کند. با شناخت دانه های قهوه طعمی اصیل و به یاد ماندنی را بچشید. به یاد داشته باشید که شناخت دانه های قهوه شما را در انتخاب طعم ایده آل یاری می کند. شما کدام یک از این قهوه ها را امتحان کرده اید؟ ترجیح می دهید از بین این قهوه ها از کدام دانه برای تهیه نوشیدنی صبحگاهی خود استفاده کنید.

دانه قهوه سرشار از کافئین است؛ اما میزان کافئین برخی از گونه ها از بقیه بیشتر است. با توجه به نیاز و ذائقه شخصی خود قهوه مورد نظر را انتخاب کنید. یک انتخاب مناسب برای همیشه در فهرست علاقه مندی های شما ماندگار خواهد بود.

منبع https://www.roastycoffee.com/coffee-types/

پست های مرتبط

نظر خود را بنویسید

منو