نکات مهم در خرید دستگاه اسپرسو ساز

دسته : خوردنی و آشامیدنی , توسط : ج،طاهری , تاریخ : 01 اسفند 1399
نکات مهم در خرید دستگاه اسپرسو ساز

اگر قهوه آن‌هم از نوع اسپرسو، نوشیدنی محبوب شماست و ترجیح شما به نوشیدن آن در خانه بیشتر است تا رفتن به کافه و سفارش آن، بهتر است برای خودتان یک دستگاه اسپرسوساز خانگی سفارش دهید. در این صورت از تهیه این قهوه اسپرسوی دلچسب در خانه خودتان لذت خواهید برد.

اسپرسوساز، آب را تا حد نقطه جوش آن گرم کرده و آن را با فشار از میان دانه‌های قهوه و فیلتر صافی عبور می‌دهد تا نوعی قهوه غلیظ و بسیار محبوب به نام اسپرسو، تولید شود. دستگاه‌های اسپرسو ساز دارای انواع بسیار زیادی بوده و نوع عملکرد هر کدام با یکدیگر کاملا متفاوت است.

اولین دستگاه اسپرسوساز (خانگی)

اولین دستگاه اسپرسو، در سال ۱۸۸۴ میلادی، توسط فردی به نام آنجلو موریندو در کشور ایتالیا ساخته شد. پس از آن، در سال ۱۹۰۳ میلادی، شخصی به نام لوئیجی بززا، طرحی جدید را ثبت کرد و با ارائه خدمات بیشتر و کیفیت بالاتر توانست بخش زیادی از سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

بنیانگذار شرکت La Pavoni نیز حق ثبت اختراع را از لوئیجی بززا خریداری نمود و از سال ۱۹۰۵ میلادی، دستگاه‌های اسپرسوساز را به‌صورت تجاری و در مقیاس کوچک تولید کرد.

دستگاه‌های اسپرسو انواع مختلفی دارند، که هر یک از آنها دارای قابلیت‌ها و نحوه کار مختص خود است. انواع دستگاه‌های اسپرسو ساز عبارتند از:

اسپرسو سازهای دستی یا اهرمی

این نوع دستگاه‌ها، همان مدل اصلی دستگاه‌های اسپرسو هستند که در سال ۱۹۰۵ میلادی معرفی شده بودند. کار با این دستگاه‌ها به مهارت و تمرین زیادی احتیاج دارد تا شخص بتواند همه چیز را در مورد تهیه اسپرسو و کف شیر، کنترل کند. اگر قصد دارید تا از این دستگاه‌ها استفاده کنید، باید تمامی مراحل تهیه اسپرسو از قبیل پودر کردن قهوه، فشرده سازی آن، کف زدن شیر و غیره را به صورت دستی انجام دهید و در نهایت از نتیجه کار خود لذت ببرید.

اسپرسوسازهای نیمه اتوماتیک

اگر دوست دارید تا خودتان برای تهیه قهوه اسپرسو دست به کار شوید و در عین حال، تمامی مراحل را نیز به صورت دستی انجام ندهید بهتر است تا از یک دستگاه اسپرسو نیمه اتوماتیک استفاده کنید. با استفاده از این اسپرسوساز، شما انتخاب می‌کنید که چه مقدار قهوه را در سبد فیلتر قرار دهید، با فشار مناسب دانه‌های قهوه را آسیاب می‌کنید، شروع و پایان کار پمپ را برای کنترل میزان آب مصرفی، کنترل می‌کنید و در نهایت اسپرسو تولیدی را در فنجان می‌ریزید.

اگر به دنبال بهترین اسپرسوساز خانگی هستید، باید توجه کنید که بیشتر دستگاه‌های اسپرسو خانگی، نیمه اتوماتیک هستند و به شما کمک می‌کنند تا اسپرسو دلخواه خود را به شیوه‌ درست و مناسب تهیه نمایید.

اسپرسوسازهای تمام اتوماتیک

این دستگاه اسپرسو ساز کاملا اتوماتیک می‌باشد. بنابراین برای تهیه قهوه اسپرسو، نیازی به انجام کار با دست نیست. لذا بدون دخالت دست و یا هرگونه تجربه قبلی، می‌توانید از یک اسپرسوی بی نظیر بهره‌مند شوید. همچنین شما می‌توانید تنها با فشردن یک دکمه و انتخاب میزان قهوه یا کف شیر، قهوه اسپرسوی دلخواه خود را داشته باشید و از نوشیدن جرعه جرعه آن لذت ببرید. نکته جالب این است که فرمول دلخواه شما در حافظه دستگاه ذخیره می‌شود. لذا از این پس همواره می‌توانید قهوه‌ای با همان کیفیت دریافت نمایید.

اگر به هر دلیلی از جمله کمبود وقت، زمان کافی را برای تهیه اسپرسو به صورت دستی ندارید و می‌خواهید به سرعت و آسانی، قهوه‌ای مطلوب تهیه کنید، استفاده از دستگاه‌های اسپرسو تمام اتوماتیک بهترین گزینه برای شماست. طبیعی است که کیفیت اسپرسو تهیه شده از این دستگاه‌ها با اسپرسو سازهای دستی و نیمه اتوماتیک برابری نخواهد کرد. اما اسپرسوسازهای تمام اتوماتیک نیز برای کسانی که به دنبال تهیه آسان و سریع قهوه هستند و تا حدودی از کیفیت آن چشم پوشی می‌کنند، بسیار مناسب‌اند.

اسپرسوسازهای قابل حمل

دستگاه‌های اسپرسو قابل حمل یا مسافرتی، برای افرادی که دارای آشپزخانه‌های کوچکی هستند، در وَن زندگی می‌کنند و یا به دنبال یک اسپرسو ساز مسافرتی جمع‌و‌جور هستند، انتخاب مناسبی هستند. در این بین دستگاه‌هایی برای تهیه اسپرسو طراحی و به بازار عرضه شده که نیازی به برق ندارند. در عین حال، کیفیت اسپرسوهای این دستگاه‌ها نیز با دیگر انواع دستگاه‌های اسپرسو بسیار متفاوت است.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک اسپرسوساز خانگی خوب

۱ - این مهم است که دستگاه شما دارای چه جنس بدنه‌ای است.

اولین ویژگی یک اسپرسوساز خانگی خوب که می‌تواند آن را به بهترین اسپرسوساز خانگی نیز تبدیل کند، متریال و مواد بکار رفته در ساختار آن است. معمولا دستگاه‌های اسپرسو ساز که با قیمت ارزان‌تری در بازار موجود هستند، معمولاً از دوام و کیفیت پایین‌تری نیز برخوردار هستند. برخی از آنها، با اجزا و قطعات پلاستیکی ساخته می‌شوند و نسبت به دستگاه‌هایی که ساختار فلزی دارند، طول عمر کوتاه‌تری داشته، زودتر از کار می‌افتند و شما را به تعمیر اسپرسوساز نیازمند می‌کنند.

با توجه به اینکه دستگاه اسپرسو ساز همواره با آب و بخار در تماس است، مدل‌هایی در بازار موجود هستند که متریال بدنه آن از پلاستیک می‌باشد. از خصوصیات بارز این مدل‌ها عدم زنگ زدن در بازه زمان است. این دستگاه‌ها نیز از نظر قیمت مقرون به صرفه‌اند، دوام بیشتری دارند و اسپرسو تهیه شده از آنها نیز کیفیت بالاتری دارد.

۲ - دم کردن اسپرسو

یک دستگاه اسپرسو ساز باید دارای طراحی قطعات با کیفیت و متریال مقاوم باشد. چرا که در لازم است در برابر ضربه، خط و خش مقاومت لازم را داشته باشد. اما از آن مهم‌تر این است که دستگاه اسپرسو ساز نیاز به تولید گرما بر اثر بخار آب در فشار بالا را دارد. اگر دستگاه با کیفیت مناسب طراحی و ساخته نشده باشد، قهوه‌ی مطلوبی به شما نخواهد داد.

۳ - اهرم‌ها و خروجی‌ها

یک اسپرسو ساز مناسب نیاز به یک طراحی خاص و ارگونومیک دارد. به این معنا که کاربر بتواند به راحتی با آن کار کند. یکی از مهم‌ترین اجزاء اسپرسو ساز نازل آن است که باید به نحوه طراحی شود که به راحتی جدا شده و قابل شستشو باشد. همچنین نازل‌ها باید در مقابل فشار و گرما دارای مقاومت بالایی باشند.

۴ - انعطاف پذیری

یک اسپرسوساز خانگی خوب، دارای قابلیت‌ها و برنامه‌های متعددی برای تنظیم نحوه کار دستگاه است. نگران نباشید، بسیاری از افراد در ابتدای کار خود با این دستگاه‌ها، تسلط کافی روی برنامه‌های آن نداشته‌اند. اما اگر دستگاه اسپرسو خوبی در اختیار داشته باشید، با چند بار آزمون و خطا، نحوه کار با آن را فرا می‌گیرید و قادر خواهید بود تا انواع اسپرسوها و قهوه‌ها را با آن تهیه کنید.

دستگاه اسپرسوساز صنعتی

دستگاه اسپرسو ساز یک دستگاه مهم برای افرادی است که کسب و کار آنها به نحوی با نوشیدنی ها در ارتباط است. لذا انتخاب یک اسپرسو ساز مناسب می‌تواند خیال شما را تا سال‌های طولانی از بابت کیفیت راحت نماید. در این جا نکاتی برای انتخاب اسپرسوساز صنعتی را برای شما آماده کرده‌ایم.

اگر صاحب مغازه قهوه فروشی هستید، و در روز کمتر از 20 مشتری اسپرسو دارید، یک دستگاه نیمه صنعتی خریداری نمایید. اگر صاحب کافی شاپ یا کافه تریا هستید و بیشتر از روزی 20 شات اسپرسو درست می کنید، باید اسپرسوساز صنعتی بگیرید.

اگر تصمیم گرفتید که قهوه‌ساز نیمه صنعتی را تهیه کنید، لازم است که موارد اقتصادی را در نظر داشته باشید. اگر مشکل بودجه ندارید و قصد خرید یک دستگاه با کیفیت را دارید، اسپرسوساز نیمه صنعتی ایتالیایی بگیرید. هم عمر بالایی دارد و هم با کیفیت خود، قهوه‌ اسپرسوی بی نظیر را به شما ارائه می‌دهد. اما اگر مشتری کمی دارید و به دنبال خرید یک دستگاه اقتصادی هستید، می توانید به اسپرسوساز نیمه صنعتی چینی هم بیاندیشید.

اسپرسوساز تک گروپ یا دابل گروپ؟

دابل گروپ یعنی همزمان دو نفر می توانند با دستگاه کار کنند و اسپرسو درست کنند. اما این برای مغازه های قهوه فروشی به کار نمی آید (بیشتر برای کافه های شلوغ است). برای مغازه کوچک تک گروپ تهیه کنید چرا که هم قیمت مناسب تری دارد و هم کارتان را راه می اندازد. اما برای کافه تریا و کافی شاپ، سعی کنید دو گروپ بگیرید. مخصوصاً اگر در شهری بزرگ هستید و رقبای شما هم دو گروپ دارند. در این صورت خیلی مناسب نیست که در ساعات شلوغی کافه، مشتریان شما مدت زیادی را در انتظار قهوه اسپرسو بمانند.

با آسیاب سرخود و یا بدون آسیاب؟

در حالت کلی، بهتر است آسیاب جدا باشد. مگر اینکه مغازه کم مشتری باشد، که در این حالت داشتن یک دستگاه با آسیاب سرخود اشکالی ندارد.

جنس بدنه اسپرسوساز از چه جنسی باشد؟

فقط استیل

اسپرسوساز مرتب در معرض آب و بخار داغ است. بنابراین باید دستگاه تمام استیل باشد. البته دستگاه های اسپرسوساز نیمه صنعتی و صنعتی با کیفیت، همگی از جنس استیل هستند. اما دستگاه های نیمه صنعتی چینی و ارزان و اسپرسوسازهای خانگی بدنشان معمولاً از پلاستیک است.

حداقل قیمت اسپرسوساز نیمه صنعتی چقدر است؟

در بازار اسپرسوساز نیمه صنعتی قیمت‌های متفاوتی برای این دستگاه وجود دارد. به طور کلی از 4 تا 40 میلیون تومان، قیمت‌هایی هستند که برای انواع اسپرسو ساز اعلام می شود. برای مغازه های نوپا که هنوز مشتری زیادی ندارند و سرمایه کمی هم برای شروع دارند، توصیه می کنیم یک دستگاه متوسط با قیمتی در حدود 7 تا 8 میلیون تهیه نمایید. اگر این هزینه برای شما زیاد است، با یک دستگاه 4 میلیونی شروع کنید. اما احتمالاً باید سال بعد به فکر خریدن دستگاه دیگری باشید.

و اما کلام آخر

• تا می توانید در خرید اسپرسوساز صرفه جویی نکنید. چرا که اسپرسو یک نوشیدنی پر طرفدار است و تهیه یک دستگاه با کیفیت می‌تواند شما را تا سال‌ها از این بابت تامین نماید.

• بهتر است اسپرسو ساز و همچنین آسیاب را به صورت مجزا تهیه کنید. چرا که در این شرایط کیفیت بالاتری نصیب شما می شود.

• برای مغازه های کوچک، اسپرسو ساز خانگی نخرید. چرا که پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود. در این شرایط سعی کنید از یک اسپرسو ساز نیمه صنعتی چینی استفاده کنید.

پست های مرتبط

نظر خود را بنویسید

منو