طرز تهیه کاپوچینوی کافی‌شاپی در منزل

دسته : خوردنی و آشامیدنی , توسط : ج،طاهری , تاریخ : 01 فروردین 1400
طرز تهیه کاپوچینوی کافی‌شاپی در منزل

در این مقاله سعی داریم که طرز تهیه کاپوچینوی کافی‌شاپی را به شما آموزش دهیم. اما قبل از آن لازم است درباره کاپوچینو بیشتر بدانیم.

شاید برای شما پیش آمده باشد که دلتان یک فنجان کاپوچینوی گرم بخواهد. مخصوصا در روزهای سرد سال، یک فنجان کاپوچینو می‌تواند به شدت انرژی‌زا باشد و خستگی یک روی کاری سخت را از بین ببرد. در این شرایط به طور معمول از کاپوچینوهای آماده در بازار استفاده می‌کنید. یک بسته کاپوچینو را باز می‌کنید و با آب جوش ترکیب کرده و از عطر و طعم بی‌نظیر آن استفاده می‌کنید. این بسته‌های آماده کاپوچینو، فوم خوبی را روی فنجان ایجاد می‌کند. اما فومی که شما در کاپوچینوی کافی‌شاپ‌ها می‌بینید، متفاوت است.

تاریخچه کاپوچینو

کاپوچینو یک نوشیدنی سنتی ایتالیایی محسوب می‌شود. در دستورالعمل سنتی آن قهوه و شیر وجود دارد. البته همه چیز به همین سادگی نیست. در سبک سنتی ایتالیایی، معمولا از یک شات اسپرسو، یک شات شیر گرم و فوم شیر استفاده می‌شود. البته در حال حاضر در خیلی از کافه ها کاپوچینو با دو شات اسپرسو نیز سرو می‌شود که این بستگی به سلیقه و ذائقه شما دارد. اما نوع اصیل و کلاسیک آن فقط یک شات قهوه اسپرسو دارد.

شاید در گذشته فقط کاپوچینو در ایتالیا و چند کشور محدود یافت می‌شد، اما اکنون این نوشیدنی گرم و محبوب،‌ تقریبا در همه کافی‌شاپ‌‌های دنیا سرو می‌شود. حالا سوال مهم این است که آیا می‌توان این کاپوچینوی کافی‌شاپی را در منزل تهیه کرد؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است. ما در این مقاله سعی داریم طرز تهیه کاپوچینو را با حداقل وسیله به شما آموزش دهیم.

مواد لازم جهت تهیه کاپوچینو

همانطور که در بالا گفته شد، برای تهیه کاپوچینو نیاز به قهوه اسپرسو و شیر داریم. برای تهیه یک شات اسپرسو می‌توانید از اسپرسوساز خانگی و یا موکاپات استفاده نمایید. ما در مقاله‌ای مجزا درباره طرز تهیه یک اسپرسوی با کیفیت صحبت کرده‌ایم. می‌توانید مقاله مربوط به طرز تهیه قهوه اسپرسو را از اینجا مشاهده نمایید.

برای تهیه کاپوچینوی کافی‌شاپی در کنار قهوه اسپرسو، نیاز به شیر خواهیم داشت. همچنین یک فوم‌ساز شیر و یا فرنچ‌پرس نیاز خواهید داشت که بتوانید فوم لازم را ایجاد نمایید.

طرز تهیه کاپوچینو

در ابتدا لازم است که قهوه اسپرسوی مورد نیاز را تهیه کنید. همزمان یک شات شیر هم نیاز دارید. لازم است که شیر را گرم کنید. یک نکته بسیار مهم که همواره باید به یاد داشته باشید این است که شیر باید گرم شود، اما نجوشد. یعنی لازم است که شیر را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا حباب‌های ریز را روی شیر ببینید. همان موقع شیر را از روی حرارت بردارید.

اگر دوست دارید که کاپوچینوی شما شیرین باشد،‌ در این مرحله می توانید یک قاشق مرباخوری شکر به آن اضافه کنید. اگر از فوم‌ساز استفاده می‌کنید، لازم است که شیر گرم و شکر را با فوم‌ساز هم بزنید. اما اگر از فرنچ پرس استفاده می‌کنید، شیر و شکر را درون آن بریزید و برای 40 ثانیه شیر را با فرنچ‌پرس هم بزنید تا روی شیر فوم جمع شود.

در مرحله بعد لازم است که اسپرسو را در فنجان مورد نظر بریزید. سپس با یک قاشق غذاخوری، فوم روی شیر را به آرامی روی اسپرسو بریزید. سعی کنید این کار را با دقت انجام دهید که فوم با اسپرسو ترکیب نشود. در نهایت شیر را از یک گوشه به آرامی درون فنجان بریزید. دقت کنید که این کار باعث از بین رفتن فوم نشود. در نهایت می‌توانید کمی پودر قهوه و یا دارچین بر اساس ذائقه خود به آن اضافه نمایید. همچنین با سس شکلات می‌توانید روی آن را تزیین کنید.

بررسی کاپوچینو در کشورهای مختلف

هر کشوری بر اساس نوع سلیقه و ذائقه مردم آن منطقه اقدام به ایجاد تغییراتی کوچک در کاپوچینو کرده است. ما سعی کردیم که طرز تهیه کاپوچینوی کافی‌شاپی را به شما آموزش دهیم. اما گاهی می‌تواند بنا بر نوع سلیقه خود به آن کمی عطر و طعم مختلف اضافه کنید. برای مثال در خیلی از کشورها به کاپوچینو کمی شکلات اضافه می‌کنند. وانیل، اسانس فندق، دارچین، پودر جوز هندی، کارامل و یا کاکائو نیز از افزودنی‌هایی است که به صورت سلیقه‌ای استفاده می‌شود.

به جز مبحث افزودنی‌های طعم دار، گاهی می‌توان میزان شیر را بیشتر کرد. در این حالت کاپوچینو حالت خامه‌ای بیشتری خواهد داشت. میزان شیرینی آن نیز می‌تواند بنا به سلیقه شما کم و زیاد شود.

کاپوچینو را در چه فنجانی سرو کنیم؟

به طور معمول کاپوچینو را در فنجان‌های چینی سرو می‌کنند. چرا که فنجان چینی می‌تواند کاپوچینو را برای مدت زمان بیشتری گرم نگه دارد. البته اگر کاپوچینو را به صورت بیرون‌بر تهیه می‌کنید، احتمالا در لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی همراه با درپوش تحویل خواهید گرفت.

آیا می‌توان کاپوچینو را سرد سرو کرد؟

نوعی کاپوچینو در ایتالیا سرو می‌شود که کاپوچینو گرم و فوم آن سرد است. همچنین در بعضی از کشورها کاپوچینو را با یخ سرو می‌کنند. این بستگی به نوع ذائقه شما دارد که تمایل به صرف کدامیک از این مدل‌ها را داشته باشید.

خواص کاپوچینو

کاپوچینو از قهوه اسپرسو و شیر تشکیل شده است. لذا همه خواص شیر و قهوه را به صورت همزمان دارد. همانطور که می‌دانید قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است. همچنین باعث افزایش میزان تمرکز می‌شود. این نوشیدنی محبوب می‌تواند روزی سرشار از انرژی را برای شما ایجاد کند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت تمایل به مصرف کاپوچینو به صورت روزانه، آن را به صورت بدون شکر مصرف کنید. چرا که مصرف شکر به صورت زیاد، می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

کلام آخر

توجه داشته باشید کافی‌شاپ‌ها مجهز به انواع دستگاه برای دم کردن قهوه و همچنین ایجاد فوم و حتی دیزاین قهوه هستند. لذا نمی‌توان انتظار داشت که در منزل بتوان با وسیله‌های محدود،‌ کاپوچینوی کافی‌شاپی بدون نقص درست کنید. اما با دستورالعمل توضیح داده شده در این مقاله، سعی کردیم با کمترین وسیله که در خانه همه ما یافت می‌شود، طرز تهیه یک کاپوچینوی کم‌نظیر را به شما آموزش دهیم. امیدواریم که با این روش کاپوچینوی خود را درست کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

پست های مرتبط

نظر خود را بنویسید

منو