کلد برو و یا قهوه سرد چیست؟

دسته : خوردنی و آشامیدنی , توسط : ج،طاهری , تاریخ : 02 فروردین 1400
کلد برو و یا قهوه سرد چیست؟

شاید برای بسیاری از افراد شنیدن نام کلد برو و یا قهوه سرد بسیار عجیب به نظر برسد. اینکه چگونه ممکن است نوشیدنی گرم و لذت بخش قهوه به صورت سرد مصرف شود. اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید قهوه سرد در بسیاری از کشور‌های دنیا تهیه و سرو می‌شود. مخصوصا کشورهایی که اقلیم گرم و مرطوب دارند، بیشتر تمایل دارند که نوشیدنی‌های سرد مصرف کنند. لذا کلد برو می‌تواند جایگزین مناسبی برای قهوه داغ باشد.

تاریخچه کلد برو

قهوه کلد برو یک نوشیدنی سرد بی‌‌نظیر است که سابقه‌‌ی تاریخی آن به کشور کوبا باز می‌گردد. مردم کشور کوبا دانه قهوه را آسیاب می‌کنند. سپس آن را درون ظرفی ریخته و روی آن آب سرد می‌ریزند. این نوشیدنی را مردم بومی کوبا برای رهایی از گرما می‌نوشیدند. نکته مهم درباره این نوشیدنی درجه آسیاب کردن آن است. در این روش لازم است که دانه‌های قهوه به صورت درشت آسیاب شوند.

کلد‌برو نوعی قهوه‌ای سرد است که با آیس کافی کاملاً تفاوت دارد. قهوه‌ سرد در تایلند و ویتنام و هند و همچنین سایر کشورها سرو می‌شوند. البته هر کدام عطر و طعم و شیوه‌ی خاص خود را دارد. برای مثال در بعضی از کشورها برای تهیه قهوه سرد، ابتدا از آب گرم برای تهیه قهوه استفاده می‌کنند. چرا که معتقد هستند که آب گرم باعث خروج هر چه بیشتر عصاره از دانه‌های قهوه می‌شود. سپس با اضافه کردن یخ یا آب سرد فرایند تهیه کلد برو را تکمیل و آن را به شما ارائه می‌دهند.

ژاپنی‌ها نیز جزء اولین کسانی بودند که از آب سرد برای دم کردن قهوه به سبک کلد برو استفاده می‌کردند. در سال 1600 میلادی اولین قهوه به سبک کلد برو در ژاپن به ثبت رسید. گفته می‌شود که ژاپنی‌ها این شیوه استفاده از قهوه و نگهداری طولانی مدت را از یهودیان آموخته‌اند. همچنین از قهوه به سبک کلد برو در سفر‌های طولانی در کشتی بسیار استفاده می‌کردند.

بعضی‌ها کلد برو را یک اثر هنری می‌دانند و برای درست کردن آن ظرافت خاصی به خرج می‌دهند و زمان بسیار طولانی را صرف تهیه قهوه به سبک کلدبرو می‌کنند.

قهوه‌ای که حدود 10 سال از عمر آن می‌گذرد در آمریکا به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها تبدیل شده است.

قهوه سرد و حس شادابی

دانه‌های قهوه با آب سرد و در زمانی طولانی در حدود 18 تا 24 ساعت دم کشیده‌ و عطر و طعم و کافئین خود را حفظ می‌کنند. البته روش‌های زیادی برای تهیه قهوه به سبک کلد برو وجود دارد و در همه روش‌ها زمان آماده سازی انقدر طولانی نیست.

کلدبرو طعمی بسیار لایت و ترش مزه را در کنار تلخی قهوه دارد که نوشیدن آن لذت زیادی را به همراه دارد. حس شادابی و افزایش تمرکز و تمام آنچه از نوشیدن یک فنجان قهوه انتظار دارید، با کلد برو دو چندان خواهد شد. زمان طولانی دم آوری و مقدار بیشتر دانه‌های قهوه‌ای که برای رسیدن به کلد برو مورد نیاز است عامل اصلی قیمت‌گذاری این قهوه می‌باشد.

طرز تهیه قهوه کلد برو

برای تهیه کلد برو از سه مخزن استفاده می‌شود. قسمت زیرین مخزنی است که قهوه به داخل آن ریخته می‌شود. قسمت میانی مخزن قهوه‌ی آسیاب شده است که فیلتر کلد برو را در انتهای آن مخزن قرار می‌دهند. قسمت بالایی نیز به وسیله شیر میانی وصل می‌باشد. روش دم کردن قهوه به سبک کلد برو به این صورت است که ابتدا فیلتر را در مخزن میانی قرار داده و قهوه آسیاب شده را در آن می‌ریزیم. سپس آن را در مخزن بالایی می‌ریزیم و شیر مابین دو مخزن را باز می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا عصاره‌گیری قهوه تمام شود.

بعد از اتمام عصاره گیری مخزن را جدا کرده و داخل فنجان می‌ریزیم. میزان باز کردن شیر مابین دو مخزن، به مدت زمان عصاره گیری قهوه بستگی دارد. هر چقدر شیر را باز کنید زمان آماده شدن قهوه بیشتر می‌شود. این قهوه را به مدت یک هفته می‌توان در یخچال نگه‌داری کرد.

نکات مهم در زمینه تهیه قهوه به سبک کلد برو

سه نکته مهم برای بهتر درست کردن قهوه به سبک کلد برو در خانه وجود دارد که با توجه به آن می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید.

  1. قهوه را درشت آسیاب کنید. دانه‌های بزرگ آسیاب شده باعث می‌شود تا قهوه تلخ نشود.

  2. نسبت قهوه به آب را بیشتر کنید. برای عصاره گیری بهتر قهوه در هر فنجان حدود 2/1 اونس قهوه استفاده کنید.

  3. آرام آرام قهوه را صاف کنید. در این صورت قهوه طعم تلخی نخواهد داشت.

درست کردن قهوه کلد برو در خانه

دانه‌های قهوه را درون یک آسیاب ریخته و درشت خرد کنید. قهوه آسیاب شده را صاف کنید و سپس با آب در یک ظرف ترکیب کنید، قهوه را به آرامی به هم بزنید تا خوب مخلوط شود. قهوه را یک شبانه روز در یخچال نگه‌داری کنید. برای سرو کردن یک لیوان را با یخ پر کنید یک دوم فنجان آب سرد روی یخ بریزید و هم بزنید تا ترکیب شود. در صورت تمایل از خامه شیرین استفاده کنید و از نوشیدنی لذت ببرید.

آیا می‌توان با فرنچ پرس قهوه سرد درست کرد؟

بله. اولین گام مهم برای تهیه یه نوشیدنی با کیفیت، خرید قهوه با کیفیت است. سپس آسیاب کردن به طور صحیح دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد. چرا که اندازه دانه‌های آسیاب شده تاثیر زیادی بر مانایی عطر و طعم آن خواهد داشت.

طرز تهیه قهوه سرد با فرنچ پرس بسیار راحت است. آسیاب دانه‌های قهوه خود را آماده کنید، نسبت صحیح قهوه به آب برای دم کردن سرد به ذائقه شما از یک به پنج یا یک به چهار است. بعد از آسیاب شدن قهوه‌ها، همه مواد را درون فرنچ پرس بریزید. سپس آب را به قهوه اضافه کنید. سه فنجان آب تصفیه شده را روی دانه‌های قهوه درون فرنچ پرس خود بریزید و در یک حرکت آهسته و دایره‌ای هم بزنید.

اکنون قهوه باید 12 ساعت در دمای اتاق بماند اجازه دهید دانه‌ها کاملا خیس بخورند تا طعم و روغن‌های گیر افتاده در دانه قهوه آزاد شود. بعد از ساعت‌های طولانی، پیستون فرنچ پرس را فقط چند اینچ پایین بیاورید، تا آخر فشار ندهید چون باعث تلخی بیشتر قهوه می‌شود. در انتها می‌توان از یک فیلتر ثانویه برای صاف کردن قهوه استفاده کرد.

دم کرده سرد قهوه بسیار غلیظ است و باید آن را با چند حبه یخ و یک یا دو فنجان آب سرد رقیق کرد. قهوه به سبک کلد برو اگر چه وقت‌گیر است، اما یکی از ساده‌ترین روش‌های دم کردن قهوه به حساب می‌آید.

میزان کافئین در قهوه کلد برو در مقایسه با قهوه گرم

قهوه کلد برو از ترکیب قهوه‌ی آسیاب شده با آب سرد، طی یک پروسه زمانی نسبتا طولانی عصاره‌گیری تهیه می‌شود. هر چه دمای آب بالاتر باشد میزان حلالیت‌پذیری کافئین بیشتر می‌شود.

اتفاقی که در آب با دمای پائین‌تر کمتر رخ می‌دهد. با توجه به اینکه نسبت آب و قهوه در هر دو روش به یک اندازه است اما میزان کافئین قهوه کلد برو از قهوه‌ی گرم کمتر است. لازم به ذکر است که علاوه بر دمای آب و میزان قهوه عوامل دیگر هم بر میزان کافئین تاثیر دارد. مانند زمان دم آوری، مدت زمان تماس آب و قهوه، میزان سرعت ریزش آب، قهوه‌ی آسیاب شده و همچنین نوع قهوه.

سخن آخر

در دهه‌ی گذشته قهوه کلد برو توانسته است که جایگاه خوبی را بین مردم پیدا کند. مخصوصاً در کشورهایی با اقلیم گرم که به طور معمول افراد تمایل به مصرف نوشیدنی‌های خنک دارند، قهوه به سبک کلد برو می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب باشد.

قهوه کلد برو توانسته پای خود را به دستور تهیه‌ی دیگر نوشیدنی‌های دست‌ساز باز کند. کلد برو 65%از فروش تابستانه بعضی کافه‌های نیویورک را تشکیل می‌دهد. بعد از آن هم استارباکس در سال 2015 کلدبرو را به منوی خود اضافه کرد. شاید کلد برو دل مشغولی تابستانی این سال‌های ما باشد. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

پست های مرتبط

نظر خود را بنویسید

منو