طرز تهیه قهوه | آشنایی با روش‌های استاندارد تهیه انواع قهوه

دسته : خوردنی و آشامیدنی , توسط : ج،طاهری , تاریخ : 01 بهمن 1399
طرز تهیه قهوه | آشنایی با روش‌های استاندارد تهیه انواع قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی‌های گرم است که امروزه در سرتاسر جهان، افراد زیادی به خصوص جوانان به نوشیدن آن علاقه‌مند هستند. این نوشیدنی گرم با داشتن مقدار زیادی کافئین، سیستم عصبی مغز را تحریک کرده و باعث افزایش سطح هوشیاری می‌شود. علاوه بر تنوع زیاد دانه‌، طرز تهیه قهوه نیز به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. به همین دلیل در این مطلب از سایت میلانچ قصد داریم انواع روش‌ های دم کردن قهوه را به صورت کلی آموزش دهیم تا بتوانید از نوشیدن آن در منزل خود لذت ببرید.

طرز تهیه قهوه با شیر

با ترکیب‌های مختلف شیر و قهوه می‌توان نوشیدنی‌های گوناگونی مثل شیرقهوه، موکا، لاته و ... تهیه کرد. در واقع طرز تهیه آن‌ها به نسبت استفاده شما از قهوه و شیر بستگی دارد. شیرقهوه یکی از نوشیدنی‌هایی است که طرز تهیه آن کمی ساده‌تر بوده و به دو صورت سرد و گرم قابل نوشیدن است. پیشنهاد می‌کنیم در فصول گرم سال، این نوشیدنی را بعد از سرو،‌در یخچال قرار دهید یا با چند تکه یخ میل کنید. اما در زمستان هرچقدر شیرقهوه شما داغ‌تر باشد لذت بیشتری از آن خواهید برد.

پیش از هر چیز لازم است درباره مقدار مواد لازم اطلاع داشته باشید. برای تهیه یک فنجان قهوه برای هر شخص کافی است از یک قاشق مرباخوری قهوه، یک قاشق مرباخوری شکر و یک فنجان شیر استفاده کنید. طرز تهیه قهوه با شیر به این صورت است که ابتدا باید به مقدار لازم، قهوه داخل قهوه جوش بریزید و به آن شیر سرد اضافه کنید. حال کمی هم بزنید تا قهوه حل شده و شیر کاملا یک رنگ شود. سپس باید شکر اضافه کرده و آن را هم بزنید.

پس از انجام این کار قهوه جوش را روی حرارت قرار دهید تا این مواد با یکدیگر مخلوط و یک دست شوند. توجه داشته باشید که بعد از مخلوط شدن، باید حرارت را کم کنید زیرا ممکن است هر لحظه شیر سر برود. هر زمان که قهوه حالت پف کردن پیدا کرد، یعنی قهوه شما آماده شده است. حال می‌توانید شیرجوش را از روی حرارت بردارید اما نباید هم بزنید، سپس از کفی که روی شیرقهوه تشکیل شده بردارید بین فنجان‌ها تقسیم کنید. البته می‌توانید در تهیه این نوشیدنی، به جای شکر از عسل استفاده کنید. اگر با هدف لاغر شدن قصد دارید این نوشیدنی را میل کنید بهتر است از شیرین‌کننده‌ را از ترکیبات آن کم یا حذف کنید.

طرز تهیه قهوه ترک

قهوه ترک نوعی از قهوه است که در آن دانه‌های قهوه کاملا پودر شده است. البته نوع سرو قهوه ترک با قهوه اسپرسو و فرانسه متفاوت است و میزان پودر شدگی آن بیشتر است. مواد لازم برای سرو قهوه به ازای هر نفر به شرح زیر است.

• پودر قهوه: 2 قاشق مرباخوری پر • آب: یک فنجان • شکر: 1 قاشق مرباخوری پر

طرز تهیه قهوه ترک به این شکل می‌باشد که در ابتدا باید به اندازه فنجان، آب سرد داخل قهوه جوش بریزید. در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق مرباخوری شکر به آن اضافه کنید و سپس پودر قهوه را داخل قهوه جوش بریزید و با قاشق هم بزنید تا مخلوط شوند. حال باید قوه جوش را روی حرارت ملایم قرار دهید و دیگر هم نزنید. زمانی که روی قهوه کف تشکیل شد، با قاشق مقداری از آن را بردارید و داخل فنجان بریزید. این عمل را چندین باز تکرار کنید تا چندبار کف تشکیل شده و با قاشق آن را بردارید. این کف همان فوم قهوه است و برای این که از بین نرود باید خیلی آرام قهوه را داخل فنجان بریزید.برای تهیه قهوه ترک بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

• توجه داشته باشید که قهوه نباید هرگز شروع به جوشیدن کند، زیرا در صورت قل خوردن، مزه قهوه تلخ‌تر شده و بوی بدی می‌گیرد • در صورت تمایل می‌توانید بازهم شکر به آن اضافه کنید • بهتر است پیش از آن که نوشیدنی خود را میل کنید، کمی صبر کنید تا پودر قهوه ته نشین شود • فراموش نکنید که هم زدن روی حرارت و استفاده از آب داغ به جای سرد باعث می‌شود که روی قهوه شما فوم تشکیل نشود • خوردن تفاله قهوه ته فنجان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود

طرز تهیه قهوه فرانسه

قهوه فرانسه، نوشیدنی نسبتا رقیقی است که بر خلاف سایر قهوه‌ها مثل اسپرسو در فنجان‌های بزرگ یا حتی لیوان سرو می‌شود. کافئین موجود در این نوع قهوه کم‌تر از سایر انواع قهوه است، مثلا کافئین قهوه فرانسه یک سومِ قهوه اسپرسو است. اما چون در لیوان‌های بزرگ سرو می‌شود، کافئین بیشتری جذب بدن خواهد شد. بهترین روش دم کردن قهوه فرانسه، استفاده از دستگاه فرنچ پرس است، اما امکان تهیه آن با قهوه‌ساز برقی نیز وجود دارد. در ادامه مطلب با این روش های تهیه قهوه فرانسه آشنا خواهیم شد.

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

در واقع در سراسر جهان کسی این قهوه را با نام قهوه فرانسه نمی‌شناسد و اغلب با عنوان قهوه فیلتری یا قهوه چکه‌ای شناخته می‌شود. شاید علت این نام‌گذاری در ایران استفاده از دستگاه فرنچ پرس باشد. از این موضوع که بگذریم، قصد داریم در ادامه مطلب طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس را آموزش دهیم.

پیش از هرچیزی برای تهیه قهوه فرانسه نیاز به آب جوشی دارید که مدت زیادی از جوش آمدن آن نگذشته باشد. دمای 92 درجه سانتی‌گراد مناسب‌ترین دمای آب برای تهیه این قهوه است. معمولا 30 ثانیه بعد از قل خوردن، آب به دمای 92 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. برای هر نفر 8 گرم قهوه نیاز دارید که تقریبا با یک قاشق غذاخوری معادل است و باید به شکل دانه درشت یا همان دمی آسیاب شود. معمولا نسبت آب به قهوه به این صورت است که به ازای هر گرم قهوه از 15میلی‌لیتر آب استفاده می‌شود اما می‌توان برای غلظت بیشتر، از مقدار کمتری آب استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری شکر یا شیر به قهوه اضافه کنید.

حال مقداری از آب جوش را داخل دستگاه فرنچ پرس بریزید و صبر کنید که دمای ظرف با آب برابر شود و بعد آب را بیرون بریزید. سپس پودر قهوه را دخل فرنچ پرس بریزید و بعد اب جوش را به شکلی آرام به آن اضافه کنید. بعد از گذشت 30 ثانیه، با استفاده از یک قاشق چوبی شروع به هم زدن کنید تا قهوه و آب با هم مخلوط شوند. حال درب فرنچ پرس را به طوری که اهرم آن در بالاترین شکل ممکن قرار بگیرد، ببندید و 4 دقیقه صبر کنید. پس از گذشت 4 دقیقه، پیستون را به سمت پایین فشار دهید تا تفاله و قهوه از یکدیگر جدا شوند. بلافاصله قهوه را داخل لیوان بریزید و آن را نوش جان کنید.

طرز تهیه قهوه فرانسه با قهوه ساز برقی

دیستگاه قهوه ساز برقی دارای یک قوری و یک محفظه قهوه بالای آن است و یک محفظه آب در کنار این محفظه تعبیه شده است. برای تهیه قهوه با کمک این دستگاه کافی است مقداری قهوه داخل محفظه قهوه و مقداری آب داخل محفظه آب بریزید. بعد از این کار خود دستگاه به شکل کاملا اتوماتیک قهوه را داخل قوری ریخته و می‌توانید آن را میل کنید. به علت راحتی این روش، اکثر کافه‌ها و کشورهای اروپایی برای تهیه قهوه فرانسه از قهوه ساز برقی استفاده می‌کنند.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

اسپرسو نوعی قهوه است که غلظت بالایی دارد و در تهیه قهوه‌های مانند کاپوچینو و لاته نیز استفاده می‌شود. بسیاری از افراد با هدف لاغری هر روز از این نوشیدنی میل می‌کنند زیرا در کوتاه‌مدت باعث افزایش میزان سوخت و ساز بدن می‌شود. اما با گذشت زمان بدن به آن عادت کرده و این روند رو به توقف می‌رود. البته برخی معتقدند مصرف طولانی مدت اسپرسو باعث کاهش اشتها می‌شود و از این جهت می‌تواند در لاغری تاثیرگذار باشد. البته این موضوع کاملا قطعی نیست و نظرات مخالفی وجود دارد.

تهیه اسپرسو برای اولین بار در ایتالیا ابداع شد و معنای ان سریع است. زمانی که این قهوه را دم می‌کنید، روی آن لایه‌ای از کف تشکیل می‌شود که به آن خامه می‌گویند. برای تهیه این نوشیدنی دو دستگاه وجود دارد که یکی کاربرد حرفه‌ای و دیگری کاربرد خانگی دارد که به نام موکوپات مشهور است. در ادامه این مطلب قصد داریم با طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات آشنا شویم.

طرز تهیه قهوه با موکاپات

بهترین روش دم کردن قهوه اسپرسو برای افرادی که قصد دارند این نوشیدنی را در منزل سرو کنند، استفاده از دستگاه موکاپات است. این دستگاه در اندازه‌های یک کاپ تا شش کاپ تولید می‌شوند و منظور از هر کاپ، میزان اسپرسو به اندازه یک فنجان است. البته اندازه فنجان‌های اسپرسو نسبت به چایی خیلی کوچکتر است و افراد حرفه‌ای به آن شات می‌گویند. ساختار این دستگاه بسیار ساده بوده و از یک مخزن آب و یک ظرف برای ریختن پودر قهوه تشکیل شده است.

برای تهیه این نوشیدنی، دانه‌های قهوه باید به شکلی آسیاب شده باشند که زبری آن مشخص نشود. سپس مخزن آب را تا جایی که با خط مشخص شده، پر کنید. البته اگر خطی وجود نداشت می‌توانید تا زیر سوپاپ اطمینان آب بریزید. در صورتی که بیش از حد آب بریزید، ممکن است آب از صافی نشت کرده قهوه به شکلی آبکی و رقیق آماده شود.

حال پودر قهوه را داخل ظرف مخصوص خود بریزید به طوری که از لبه‌های ظرف بیرون نزند. با پشت قاشق روی سطح قهوه بکشید تا صاف شده و اضافه قهوه کنار برود. توجه کنید که فشرده کردن مقدار زیادی قهوه ممکن است خطرساز شده و باعث منفجر شدن دستگاه شود. حال ظرف را در جای خود قرار دهید تا آب جوشیده شده با فشار وارد آن شود.

حرارت موکوپات را روی شعله کم تنظیم کنید تا هم طعم بهتری از قهوه بچشید و هم جلوی جوشیدن و فوران آن را بگیرید. بعد از 5 دقیقه قهوه شما به صورت یکنواخت داخل محفظه نگهداری ریخته خواهد شد. با تمام شدن آب داخل مخزن خروجی قهوه از حالت یکنواخت خارج شده و شروع به پاشیدن خواهد کرد؛ بنابراین باید شعله را خاموش کرده و دستگاه را از روی گاز بردارید، حال قهوه شما آماده شده و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

نکات حرفه‌ای در تهیه اسپرسو

با رعایت نکات زیر می‌توانید از نوشیدنی خوشمزه‌تری لذت ببرید.

• می‌توانید پیش از ریختن اسپرسو به داخل شات، آن را با آب داغ بشویید تا پس از ریختن قهوه، باعث سرد شدن نوشیدنی نشود • قبل از شروع هرکاری دستگاه را به دقت تمیز کنید زیرا باقی‌مانده‌ پودرهای قبلی می‌تواند طعم قهوه را تغییر دهد • در صورتی که دستگاه را شستشو دادید از خشک بودن صافی مطمئن شوید زیرا رطوبت می‌تواند باعث فشرده شدن دانه‌ها شود • اگر تلخی زیاد قهوه باب میلتان نیست می‌توانید دانه‌ها را کمی درشت‌تر آسیاب کنید

طرز تهیه قهوه لاته بدون دستگاه

حال که روش تهیه قهوه اسپرسو در منزل را یاد گرفتید، می‌توانید حتی برای تهیه کافه لاته تلاش کنید. در واقع این ترکیبات این قهوه از میزان کمی اسپرسو و کف شیر تشکیل شده است. روش حرفه‌ای تهیه کف شیر، استفاده از دستگاه است. اما از آنجا که هزینه این دستگاه‌ها بالاست، قصد داریم روشی ساده به شما معرفی کنیم که در منزل بتوانید این نوشیدنی را سرو کنید.

برای این کار باید ابتدا شیر را داغ کنید اما به دمای جوش نرسد؛ بهترین دما برای این کار 60 درجه سانتی‌گراد است. بدون حرارت، کف شیر دوامی نخواهد داشت و به سرعت حباب‌های آن از بین می‌روند؛ بنابراین باید با استفاده از هوادهی این کف را ایجاد کنید. برای این کار شیر را دخل ظرفی بریزید و با همزن به حدی هم بزنید که حجم آن، یک و نیم برابر حجم اولیه شود و فوم غلظت مناسبی پیدا کند. بعد از تهیه کف شیر یا فوم، یک سوم لیوان را از اسپرسو پر کنید و سپس شیر را به آن اضافه کنید. به همین راحتی کافه لاته شما آماده شده و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت میلانچ با انواع طرز تهیه قهوه آشنا شدیم. بر اساس دستورالعمل‌هایی که گفته شد، می‌توانید به راحتی شیرقهوه، قهوه ترک، قهوه فرانسه، اسپرسو و لاته تهیه کنید و آن را نوش جان کنید. همچنین برای تهیه قهوه مورد نیاز خود می‌توانید به وب‌سایت میلانچ مراجعه کرده و با ثبت سفارش، محصول مورد نظر خود را در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

پست های مرتبط

نظر خود را بنویسید

منو