چگونه قهوه‌ی مناسب با نیاز خود انتخاب کنیم

دسته : خوردنی و آشامیدنی , توسط : ج،طاهری , تاریخ : 08 بهمن 1399
چگونه قهوه‌ی مناسب با نیاز خود انتخاب کنیم

در این مقاله قصد داریم به نکات مهم برای انتخاب یک پودر قهوه خوب پرداخته و ویژگی های یک قهوه خوب را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

تاریخچه ای از قهوه

قهوه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های دنیا محسوب می‌شود. تقریبا می‌توان گفت در مقایسه با نوشیدنی های الکلی، صنعتی و گازدار، قهوه به مراتب مصرف بیشتری دارد. روایت‌های زیادی در مورد قهوه وجود دارد که در مورد پیدایش قهوه توضیح می‌دهد.

بر اساس افسانه‌ها یک دامدار به اسم کالدی که مسئولیت نگهداری از گله بز را برعهده داشت، نخستین کسی بود که پتانسیل این دانه را کشف کرد. این دامدار روزی گله بزهای خود را به مراتع برای چرای روزانه برد. پس از چرای گله متوجه شد که بزها با خوردن دانه گیاهی خاص انرژی زیادی گرفته‌اند. به طوری که شب نمی‌توانند بخوابند و به صورت مستمر سر و صدا می‌کنند. کالدی با دیدن این ماجرا نزد بزرگ صومعه رفت و ماجرا را تعریف کرد. بزرگ صومعه از این دانه نوشیدنی درست کرد و آن را نوشید. سپس متوجه شد که در طول شب نمی‌تواند بخوابد و در عین حال انرژی زیادی هم دریافت کرده است. با گسترش استفاده از این گیاه و رسیدن آن به شبه جزیره عرب سفر قهوه به سراسر دنیا آغاز شد.

ویژگی های قهوه خوب

قهوه یکی از نوشیدنی های محبوب در جهان است. میزان کافئین موجود در قهوه باعث نشاط و شادی می‌شود. خیلی از افراد در سراسر دنیا روز خود را با قهوه آغاز می‌کنند. از ویژگی های قهوه با کیفیت، تازه بودن در کنار داشتن عطر و طعم خوب آن است. قهوه ها میتوانند ترش، تلخ، شیرین، کاراملی و .... باشند. اگر قهوه‌ای خریداری کردید که طعم آن مطابق با سلیقه شما نبود، دلیل بر بی کیفیت بودن قهوه نیست. احتمالا طعم آن با سلیقه شما سازگار نبوده است. در این شرایط بهتر است از نوع دیگری از دانه دیگر قهوه استفاده کنید.

قهوه خوب محصول چند اتفاق مهم است. در وهله اول با کیفیت بودن خود را مدیون پرورش و فرآوری محصول به صورت اصولی و زیر نظر افراد متخصص است. چرا که لازم است دانه‌هایی با کیفیت تولید کند. لذا کشت قهوه اولین گام در بررسی محصول نهایی قهوه است.

بعداز مزرعه فرآیند رست قهوه باید توسط فرد باتجربه انجام شود. فرآیند رست قهوه یک مرحله بسیار مهم است. چرا که برشته کردن دانه‌های قهوه باید بر اساس شناخت دانه‌ها و توانایی آن‌ها در برابر حرارت صورت پذیرد. قهوه خوب باید طوری باشد که پس از دم کردن آن عطر و طعم مطبوع خود را حفظ کند. قهوه باید بدون افزودنی شیر و شکر طعم و عطر بی‌نظیر خود را داشته باشد. در هنگام خرید قهوه باید به تاریخ رست قهوه دقت داشت. بهتر است قهوه‌ای را خریداری کنید که تاریخ رست آن به تاریخ خرید شما نزدیک باشد. در این شرایط است که تازه بودن دانه یا پودر قهوه را احساس خواهید کرد. هر قهو‌ه‌ایی که طعم و مزه آن با سلیقه شما سازگار باشد، بهترین قهوه برای شما محسوب می‌شود. لذا ذائقه، سلیقه و انتخاب آن بسیار اهمیت دارد.

بهترین پودر قهوه

قهوه های ترک، فرانسه یا اسپرسو، با نام محل کشت آنها نامگذاری نمی‌شود. بلکه تفاوت در روش فرآوری و جوشاندن این قهوه هاست که سبک و نام آن‌ها را می‌سازد. اگر به هر دلیلی می‌خواهید شب را تا دیروقت بیدار بمانید، لازم است از قهوه‌ای استفاده کنید که کافئین بالایی داشته باشد. اسپرسو یکی از قهوه‌های پر کافئین به حساب می‌آید.

بررسی قهوه اسپرسو

اسپرسو به طور کلی به دو دسته تقسیم شده و از ترکیب این دو تهیه می‌شود: دانه قهوه عربیکا و روبوستا

عربیکا کم کافئین و روبوستا سرشار از کافئین است. بنابراین اگر به دنبال قهوه پر کافئین می‌باشید، لازم است از ترکیب قهوه‌ای استفاده کنید که درصد روبوستای آن از عربیکای استفاده شده بیشتر باشد.

به طور کلی قهوه عربیکا کمی ترش مزه است. اما بسیار معطر بوده و برای کسانی که ترجیح می‌دهند قهوه خوش عطری را با زمینه طعم میوه داشته باشند، مناسب است.

قهوه روبوستا تلخ مزه بوده و کافئین بالایی دارد. بنابراین برای کسانی که به دنبال کسب انرژی از قهوه هستند، پودر قهوه با درصد بالای روبوستا را پیشنهاد می‌کنیم.

با توجه به توضیحات داده شده، ‌اگر پودر قهوه ترکیب شده‌ای را خریداری کردید و طعم آن کمی به طعم ترش نزدیک بود، درصد عربیکای بیشتری دارد. اما اگر طعم آن به تلخی میزد می‌توان گفت که روبوستای آن زیاد است.

تشخیص قهوه خوب و با کیفیت

زمانی که یک فنجان اسپرسو درست می‌کنید، کیفیت آن وابسته به ترکیبات موجود در پودر قهوه آن است. خیلی از مردم تصور می‌کنند که دانه‌های یک قهوه خوب باید تیره رنگ باشد. خیلی از افراد هم به اشتباه فکر می‌کنند که قهوه الزاما می‌بایست کافئین بالایی داشته باشد. جالب است که دسته‌ای از مردم قهوه را فقط در اسپرسو تعریف می‌کنند و انتظار دارند که حتما بر روی کیسه قهوه، کلمه اسپرسو نوشته شده باشد. اما این تصورات به صورت کلی اشتباه است.

کلمه اسپرسو بیانگر نوعی خاص از دانه های قهوه نیست. بلکه در اصل تفاوت آن در نوع دم کردن دانه این نوع قهوه می‌باشد. روش دم کردن قهوه و وسیله‌ای که از آن برای درست کردن قهوه استفاده می‌کنید، می‌تواند تعیین کننده باشد.

بنابراین توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده از قهوه را دارید، باید به این سوالات پاسخ دهید. میزان کافئین مورد نیاز شما چقدر است؟ طعم ترش قهوه را می‌پسندید و یا تلخ؟ روش دم کردن قهوه شما چیست و قرار است قهوه را به چه دستگاهی درست کنید؟

پاسخ این سوالات شما را به انتخاب یک قهوه مناسب سوق می‌دهد.

دانه قهوه و یا پودر قهوه؟

یکی از سؤالات عمده افراد این است که برای تهیه یک قهوه خوب، بهتر است از پودر قهوه آسیاب شده استفاده کنیم و یا دانه‌های قهوه؟

در‌واقع اگر امکان آسیاب کردن قهوه و دستگاه آن را در منزل دارید، بهتر است که دانه قهوه را تهیه کنید و هر بار به میزان مصرف، آن را آسیاب کنید. اما اگر امکانات لازم برای این کار را ندارید، بهتر است از قهوه آسیاب شده استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که حجم قهوه‌ کمی را خریداری کنید. در این صورت قهوه شما معمولاً تازه خواهد بود. اما همچنان عِطر قهوه تازه آسیاب شده کمی متفاوت است.

در صورت امکان قهوه را به صورت دانه های درسته خریداری کنید. طعم خود دانه های قهوه نسبت به طعم پودر قهوه با کیفیت‌تر بوده و این تفاوت ملموس است. اگر قهوه را همان زمانی که آسیاب شده دم کنید، متوجه طعم عطر بسیار خوب قهوه خواهید شد.

شما می‌توانید قهوه را به صورت باز و خارج از بسته خریداری کنید. اما همیشه سعی کنید قهوه بسته‌بندی شده تهیه کنید. چرا که از ترکیبات آن و زمان رست آن مطلع می‌شوید. بنابراین قهوه‌های بسته‌بندی به طور کلی عطر و طعم بهتری دارند.

اگر در منزل دستگاه رست قهوه دارید قهوه را خودتان تفت دهید. شاید بهترین قهوه همین باشد که رست و آسیاب آن توسط شما انجام شود.

موقع خرید سعی کنید قهوه‌ای را خریداری کنید که از زمان رست آن بیشتر از دو هفته سپری نشده باشد. در این صورت کیفیت آن بهتر و قابل درک خواهد بود.

اگر قصد خرید دانه قهوه را دارید،‌ دقت داشته باشید که نباید بر روی دانه‌های قهوه اثری از روغن ببینید. وجود لک چربی روی دانه‌های قهوه، نشان از رست بیش از اندازه دانه‌ها و قرار گرفتن بیش از حد در برابر حرارت است. زمانی که این دانه ها تفت داده می‌شود بر اثر گرما گاز دی اکسید کربن تولید می‌کند. این گاز باعث می‌شود تا روغن دانه‌های قهوه با فشاری بالا از منافذ موجود در سلول های آن خارج شود. قهوه‌ای که به درستی تفت داده شده باشد، روغن دانه ها در آن باقی مانده و یک اسپرسو خوب و خوش طعم و عطر به شما تحویل می‌دهد. اما اگر به صورت نادرست تفت داده شود قهوه حالت چسبناک و لزج پیدا کرده و نتیجه آن قهوه‌ای بی‌کیفیت خواهد بود.

چگونه قهوه خوب بخریم و از کجا بخریم؟

قبل از هر چیز باید از رست بودن قهوه اطمینان حاصل کرد. این تاریخ تا جای ممکن باید به زمان خرید ما نزدیک باشد. همچنین بهترین زمان نگهداری مطلوب برای قهوه، شش ماه پس از تاریخ روست می‌باشد.

از دیگر نکات مهم در خرید یک قهوه خوب و کیفیت محصول نهایی، وسیله دم آوری قهوه شماست. بنابراین لازم است قهوه را بر اساس نوع دستگاه خود خریداری کنید. برای مثال موکاپات، قهوه ساز، اسپرسوساز، فرنچ پرس و بسیاری از تجهیزات دیگر در خرید قهوه و میزان آسیاب آن تعیین کننده خواهد بود.

به طور کلی قهوه به دو شکل در بازار عرضه می‌شود. اول اینکه پودر و دانه قهوه در فروشگاه های سنتی قهوه فروشی که بیشتر متعلق به ارامنه است ارائه می‌شود. شما با مراجعه به این مغازه‌ها می‌توانید درباره قهوه مطلوب خود توضیح دهید. این قهوه متناسب با نیاز شما آماده و به فروش می‌رسد. همچنین اگر به دنبال انتخاب یک قهوه خوب و عالی هستید فروشگاه اینترنتی میلانچ انتخاب بسیار خوبی است. فروشگاه میلانچ با ارائه بهترین کیفیت از قهوه های مرغوب بازار، سفارشات مشتریان گرامی را گرفته و آن ها در اسرع وقت به دست مشتریان خود خواهد رساند.

طعم‌های خاص در ترکیب قهوه

اگر دوست دارید که قهوه شما دارای طعم افزوده و خاص باشد، می‌توانید از ترکیب قهوه‌های مختلف استفاده کنید. برای مثال قهوه‌ی مناطق اتیوپی و تانزانیا دارای طعم‌های میوه‌ایی هستند. قهوه کشت شده در مناطق برزیل و نیکاراگوئه دارای طعم های آجیلی و شکلاتی بوده و می‌تواند برای افراد بسیار جذاب باشد. همچنین مناطق کلمبیا و پرو قهوه با ته مزه کاراملی داشته و قهوه کنیا و گواتمالا عطر گل دارند.

روش دوم خرید قهوه به صورت بسته‌بندی در سوپر مارکت‌ها و فروشگاه است. پودر قهوه را میتوان از سایر فروشگاه ها و سوپر مارکت ها و حتی قنادی ها تهیه کرد. بسته‌بندی‌ها در انواع برندها و ترکیبات مختلف موجود می‌باشند.

بد نیست که به بررسی چند برند قهوه بپردازیم.

قهوه لاواتزا

این نوع قهوه محصول کشور ایتالیا است. لاواتزا در انواع مختلفی در بازار موجود می‌باشد. اگر اهل نوشیدنی پر کافئین و تلخ هستید، و یا نوشیدنی معتدل و کم کافئین را می‌پسندید، لاواتزا برای شما گزینه‌های مناسبی خواهد داشت.

جاکوبز

کمپانی جاکوبز نیز مانند سایر شرکت‌های فعال در این زمینه،‌ مدل‌های مختلفی را متناسب با سلیقه بازار ارائه کرده است. مهم نیست که شما چه ترکیبی از قهوه را مد نظر دارید، مهم این است که جاکوبز برای آن محصولی تهیه و به بازار ارائه کرده است.

قهوه ایلی

این قهوه دارای طعم و رایحه بی نظیری است. دانه‌های قهوه ایلی از بهترین مزارع کشت قهوه در دنیا برداشت می‌شود. همچنین مرکز پژوهش ایلی، با شناخت سلیقه مردم هر ناحیه، قهوه‌های متنوعی را برای هر منطقه تولید کرده است. ایلی یک قهوه مناسب برای دوستداران این نوشیدنی پر طرفدار است.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم که اطلاعات جامعی درباره قهوه به شما ارائه کنیم. امیدواریم که توضیحات فوق برای شما مفید واقع شده باشد.

پست های مرتبط

نظر خود را بنویسید

منو