تفاوت قهوه ها | آشنایی با انواع قهوه ها، ویژگی‌ها و روش تهیه هر کدام

دسته : خوردنی و آشامیدنی , توسط : ج،طاهری , تاریخ : 23 دی 1399
تفاوت قهوه ها | آشنایی با انواع قهوه ها، ویژگی‌ها و روش تهیه هر کدام

امروزه قهوه به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های گرم در میان تمامی مردم دنیا تبدیل شده است. قهوه در انواع و اقسام مختلف تولید می‌شود که گاهی اوقات، حتی برخی از قهوه‌خورهای حرفه‌ای، تفاوت آن‌ها را نمی‌دانند. این نوشیدنی با عطر و طعم دلنشینی که دارد افراد زیادی را به خود جلب کرده است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، زمانی که به کافه‌ها می‌روید با تنوع بسیار زیادی از انواع قهوه ها روبه‌رو شوید، اما تفاوت آن‌ها چیست؟ قهوه ها در انواع اسپرسو، آمریکانو، ماکیاتو، کاپوچینو و ... در تمامی کافه‌ها سرو می‌شوند و هر کدام از آن‌ها ظاهر، طعم و عطر و حتی حال و هوای خودشان را دارند. در ادامه به تفاوت قهوه های مختلف با یکدیگر می‌پردازیم.

انواع قهوه‌

قبل از آشنایی با تفاوت قهوه ها بهتر است، انواع آن‌ها را بدانید. به طور کلی، نوع 5 از این نوشیدنی گرم وجود دارد که به شرح زیر است.

• قهوه ترک • قهوه فرانسه • اسپرسو و خانواده آن مانند لاته و کاپوچینو • قهوه دمی • قهوه فوری

انواع قهوه ها که در بالا ذکر شد، از پرطرفدارترین انواع در ایران هستند. قهوه های ترک کم کافئین هستند و از آن‌ها برای گرفتن فال استفاده می‌شود. قهوه فرانسه را باید با استفاده از وسایلی مانند فرنچ پرس و قهوه ساز تهیه کرد و از آن برای مهمانی و صبحانه استفاده می‌کنند، این نوع قهوه نیز کم کافئین است. اما قهوه اسپرسو دارای کافئین بالا می‌باشد و برای کار و ورزشکاران بسیار مناسب می‌باشد. در ادامه تفاوت قهوه ها را بیشتر بررسی می‌کنیم.

تفاوت قهوه ها

همانطور که بیان شد، هر کدام از قهوه ها دارای شرایط خاص خود می‌باشند و از جمله تفاوت قهوه ها می‌توان به تفاوت عطر و بو، نحوه تهیه آن‌ها و ... اشاره کرد که در ادامه هر کدام از آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

قهوه ترک

قهوه ترک از سنتی‌ترین نوشیدنی‌های گرم به حساب می‌آید که باید آن را دم کنید. قهوه ترک غلیظ‌تر و دارای بافت کاملا مخملی است که خیلی‌ از افراد را مجذوب خود کرده است. اگر این قهوه را با روش درست آن دم کنید، لایه فوم یا کرم رنگی بر روی آن ایجاد می‌شود که علاوه بر ظاهر زیبا، به حفظ دما و گرم ماندن آن نیز کمک می‌کند. برای دم کردن قهوه‌ ترک، از ابزاری به نام قهوه جوش استفاده می‎شود که بر اساس جوش آمدن آب و قهوه در کنار هم کار می‌کند و کاملا شبیه شیر جوش‌های قدیمی می‌باشد که در این مورد با سایر قهوه ها تفاوت دارد. اما روش سرو این قهوه نیز با سایر قهوه ها متفاوت است و دارای آئین خاصی برای نوشیدن با استفاده از سایز خاص فنجان و ... می‌باشد.

اسپرسو

اسپرسو با عصاره‌گیری از پودر قهوه فشرده شده، تهیه می‌شود و روی آن نیز لایه‌ای به نام کرما تشکیل می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های این قهوه با سایر انواع آن، در نوع درست کردن آن و ابزار استفاده شده است، برای تهیه اسپرسو باید از دستگاه اسپرسو یا موکات استفاده کرد که هر دو بر اساس عصاره‌گیری دانه‌ها قهوه کار می‌کنند. آب داغ با فشار زیاد از میان پودر قهوه عبور کرده و عصاره قهوه یا همان اسپرسو به دست می‌آید.

قهوه ترک و اسپرسو، هر دو غلیظ هستند و کافئین بسیار بالایی نیز دارند. اگر برای درست کردن این دو قهوه از دانه‌های یکسانی استفاده کنیم، طعم قهوه ترک نسبت به اسپرسو ملایم‌تر می‌شود و هنگام نوشیدن، چون دانه‌ها فیلتر نمی‎‌شوند، می‌توان ذرات قهوه را زیر زبان حس کرد که این از تفاوت قهوه ها است.

قهوه فرانسه

قهوه فرانسه دارای کافئین کمتری نسبت به سایر قهوه ها، در حالت عادی، است، اما اگر یک لیوان کامل از آن را بنوشید، کافئین بیشتری به بدنتان می‌رسد. همچنین این نوشیدنی نسبت به سایر انواع قهوه رقیق‌تر نیز هست. به طور مثال کافئین یک فنجان اسپرسو، سه برابر یک فرانسه در همان سایز است اما چون قهوه فرانسه معمولا در فنجان‌های بزرگ سرو می‎‌شود، در مجموعه دارای کافئینی بیشتر از سایر قهوه ها است.

البته باید به این نکته دقت داشته باشید که کافئین قهوه ها به دانه‌های استفاده شده برای دم کردن ‌آن‌ها نیز بستگی دارد، هرچقدر روبوستا در یک قهوه کمتر باشد، کافئین آن نیز کمتر می‌شود. این نوع قهوه در آمریکا و اروپا از محبوبیت بسیار بالایی، مخصوصا برای وعده صبحانه، برخوردار است. اما برای وعده‌های در طول روز، اسپرسو از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

قهوه های دمی

قهوه های دمی، جدیدترین روش برای تهیه قهوه می‌باشند. در این روش پودر قهوه را به صورت قطره‌ای با استفاده از یک فیلتر دم می‌کنند. در قهوه دمی، یک پارچه یا کاغذ به عنوان فیلتر داریم که ابتدا پودر قهوه را بر روی آن می‌ریزیم، سپس آب جوش را کم کم از میان پودر قهوه عبور می‌دهیم و قهوه از داخل فیلتر، درون ظرف ریخته می‌شود. مزه اصلی قهوه ها را می‌توان با قهوه دمی حس کرد. البته این به آن معنا نیست که سایر قهوه ها طعمی ندارند، بلکه قهوه دمی به خاطر نوع دانه‌ها و نحوه دم آوری طعم بسیار ویژه و خاصی دارد. دانه‌های استفاده شده برای قهوه دمی معمولا عربیکا هستند و روبوستا ندارند.

قهوه فوری

همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است، روش تهیه این نوع قهوه ها بسیار سریع و آسان است و فقط کافی است تا آن‌ها را داخل آب جوش بریزید و هم بزنید. در ایران قهوه های فوری را معمولا با نام نسکافه یا کافی میکس می‌شناسند. نسکافه و کلا قهوه فوری، عطر و طعم خوبی دارد و آماده کردنش هم بسیار راحت است. اما کافئین قهوه فوری به اندازه قهوه دمی و اسپرسو نیست و افزودنی هم دارند. همچنین نسکافه گران‌تر از قهوه است.

سخن پایانی

در این مطلب درباره تفاوت قهوه ها صحبت کردیم و انواع آن‌ها را معرفی کردیم. اما چیزی که لازم است بدانید این است که قهوه ها از هر نوعی که باشند، یک خاصیت برجسته دارند و آن هم کافئین است که در مقدار استاندارد به صورت روزانه مفید است و باعث افزایش انرژی و سرزندگی می‌شود. حس خوب روزی که با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز شود و یا نوشیدن قهوه پس از کار سخت را نمی‌توان به هیچ عنوان با استفاده از هیچ نوشیدنی دیگری تجربه کرد.

پست های مرتبط

نظر خود را بنویسید

منو