قهوه فرانسه | تاریخچه و طرز تهیه

دسته : خوردنی و آشامیدنی , توسط : ج،طاهری , تاریخ : 15 دی 1399
قهوه فرانسه | تاریخچه و طرز تهیه

در سالیان قبل زمانی که به منوی کافه‌ها نگاه می‌کردید، چند مدل قهوه بیشتر وجود نداشت. اما امروزه با پیدایش روش‌های جدید و ابداعی، لیست منوی کافه‌های حرفه‌ای انتخاب را برای مشتریان خود دشوار می‌کند. یکی از انواع قهوه که طرفداران زیادی دارد، قهوه فرانسه است که احتمالا نام آن را تا کنون بارها شنیده‌اید. تفاوت قهوه فرانسه با سایر انواع قهوه، تنها در روش دم کردن و نوع آسیاب دانه‌ها است.

قهوه فرانسه در مقایسه با قهوه اسپرسو، ترک و ... دارای غلظت پایین‌تری بوده و تلخی طمع آن کمتر است. به همین جهت معمولا این نوشیدنی در لیوان‌های بزرگ و ماگ سرو می‌شود. در این مطلب از وب‌سایت میلانچ قصد داریم تاریخچه قهوه ترک را بررسی کرده و با بهترین پودر قهوه برای تهیه این نوشیدنی آشنا شویم.

تاریخچه قهوه فرانسه

شاید برای شما جالب باشد که بدانید قرن‌ها برای تهیه قهوه، دانه‌های آسیاب شده را در یک محفظه می‌ریختند و به آن آب جوش اضافه می‌کردند؛ سپس درب محفظه را می‌بستند و صبر می‌کردند تا قهوه دم بکشد. اما حدود 300 سال پیش در کشور فرانسه، برای اولین بار از روش تزریقی برای دم کردن قهوه استفاده شد. در این روش قهوه آسیاب شده را درون یک کیسه پارچه‌ای می‌ریزند و به آن آب داغ اضافه می‌کنند تا قهوه دم کشیده و طعم بهتری نسبت به روش سنتی بگیرد.

اما در سال 1850 میلادی، یک مرد فرانسوی وجود داشت که هر روز یک دیگ بزرگ قهوه درست می‌کرد و خود به پیاده‌روی می‌رفت. یک روز یکی از دوستان وی متوجه شد که آب داخل دیگ در حال جوشیدن است اما قهوه‌ای در آن وجود ندارد. بنابراین خود این کار را انجام داد و چون آب در حال جوشیدن بود، دانه‌های قهوه به روی سطح آب آمدند.

سپس این دو نفر صفحه‌ای فلزی روی سطح آب قرار دادند و با چوب آن را به کف دیگ فشار دادند. بعد از گذشت مدتی شروع به چشیدن آن کردند و نتیجه کاملا برعکس چیزی بود که انتظار داشتند. زیرا این قهوه به خوش‌مزه‌ترین نوشیدنی تبدیل شد که این دو نفر در طول زندگی خود چشیده بودند. در واقع یک حادثه باعث کشف روشی جدید برای دم کردن قهوه شد.

با این حال، اولین ثبت اختراع فرنچ پرس به شکل امروزی در سال 1928 توسط دو ایتالیایی به نام‌های آتیلیو کالیمانی و جولیو مونتا انجام شد. اما معروف‌ترین طرح آن توسط فالیرو بوندانینی در سال 1958 با نام چمبورد ساخته شد.

پودر قهوه مناسب برای فرنچ پرس

برای تهیه بهترین پودر قهوه، باید به دو مسئله میزان روست یا برشتگی و درجه آسیاب دانه قهوه توجه کنید. برای این کار باید دانه‌ای را تهیه کنیم که به صورت نیمه برشته یا مدیوم روست تفت داده است. در این صورت رنگ قهوه مانند اسپرسو تیره نشده و آن خامی ابتدایی را نخواهد داشت. البته می‌توان بسته به سلیقه از دانه‌های دارک روست یا لایت روست هم استفاده کرد که تاثیر متفاوتی در طعم و عطر قهوه خواهند داشت. اما استفاده از دانه‌های مدیوم روست مرسوم‌تر است. حتی بسیاری از فروشندگان دانه قهوه در این، دانه‌های مدیوم روست را با نام قهوه فرانسه به فروش می‌رسانند.

همچنین باید دانه قهوه فرانسه نسبت به اسپرسو به شکل درشت‌تری آسیاب شود. یکنواختی این دانه‌ها بسیار مهم بوده و در طعم نهایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در واقع بر خلاف میزان روست، درجه آسیاب به سلیقه بستگی نداشته و نباید درشت‌تر یا ریزتز از مقدار مشخص باشد. همانطور که می‌دانید قهوه ریز زودتر دم کشیده و طعم بیشتری می‌دهد اما قهوه درشت‌تر دیرتر دم خواهد کشید؛ بنابراین قهوه‌های ریزتر در فرنچ پرس سوخته و قهوه درشت هم دم نمی‌کشد.

مقدار آب و قهوه لازم

بر اساس تحقیقاتی که انجمن تخصصی قهوه آمریکا انجام داده است، بهترین روش برای دم کردن قهوه فرانسه، استفاده از 1.9 لیتر اب به ازای 90 تا 120 گرم قهوه آسیاب شده است. در این تحقیقات ذائقه افراد زیادی در نظر گرفته شده و بر اساس نتیجه آن، بهترین طعم قهوه زمانی حس می‌شود که 1.15 تا 1.35 محلول از قهوه تشکیل شده باشد. در واقع به ازای هر 100 میلی‌لیتر آب، 4.7 تا 6.3 گرم پودر قهوه توصیه می‌شود.

همچنین در این تحقیقات بهترین دمای آب توصیه شده، 93 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. البته این حرارت بر اساس سلیقه می‌تواند بین 80 تا 95 درجه سانتی‌گراد متغیر باشد. در واقع هرچقدر دمای اب بالاتر باشد، طعم قهوه رو به تلخی بیشتری رفته و بالطبع هر چقدر دمای آب پایین‌تر باشد، تلخی آن کمتر خواهد شد. فراموش نکنید که استفاده آز آب داغ‌تر یا سردتر از این دما باعث می‌شود قهوه سوخته یا دم نکشد.

روش تهیه قهوه فرانسه

تهیه قهوه فرانسه کار بسیار آسانی است که با استفاده از یک دستگاه فرنچ پرس می‌توانید آن را در 5 دقیقه انجام دهید. برای این کار به غیر از دستگاه، تنها به قهوه و آب با مشخصاتی که به آن اشاره شد، نیاز خواهید داشت. در صورت تمایل نیز می‌توانید شیر و شکر به نوشیدنی خود اضافه کنید. همچنین برای اطلاع از چگونگی دم کردن قهوه فرانسه، می‌توانید به مطلب طرز تهیه قهوه مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت میلانچ با تاریخچه ساخت فرنچ پرس آشنا شدیم. هنوز مناغشاتی بر سر ایتالیایی یا فرانسوی بودن این دستگاه وجود دارد، اما ما ترجیح می‌دهیم به جای شرکت در این مناغشات، از این دستگاه استفاده کنیم و لذت ببریم. همچنین به نکاتی درباره مناسب‌ترین پودر قهوه برای تهیه قهوه فرانسه اشاره کردیم و میزان رست و آسیاب آن را بررسی کردیم. همچنین برای دم کردن این نوشیدنی سعی کنید از آب با دمای 93 درجه سانتی‌گراد استفاده کنید تا طعم بهتری را تجربه کنید.

همچنین اگر قصد تهیه پودر مناسب برای تهیه قهوه فرانسه دارید می‌توانید از طریق سایت میلانچ این کار را انجام دهید. تنها کافی است محصول مورد نظر خود را ثبت سفارش کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن آن را درب منزل تحویل بگیرید.

پست های مرتبط

نظر خود را بنویسید

منو